איזה הוא החכם המנקה את מזרנו!

זה מדהים לחשוב שאנו מעבירים בין רבע לשליש מחיינו בשינה, אך כאשר עושים את החישוב, קשה להימנע מכך – אנו ישנים בין שש לשמונה שעות בלילה, והם בין רבע לשליש מהיממה.

הדבר הופך למדהים אף יותר כאשר אנחנו מוסיפים לכך את כל הפרטים הנלווים – אנו מבלים בין רבע לשליש מחיינו במיטה, במשך בין רבע לשליש מחיינו אנו שכובים על המזרן.

רק כאשר חושבים על כך בצורה הזאת, אפשר להבין לפתע את החשיבות העליונה של מזרן נקי.

אבל כדי שהמזרן יהיה נקי, עלינו לדעת לנקות אותו, ובמדריך הבא נלמד את כל השיטות והטכניקות כדי להבטיח שנעביר בין רבע לשליש מהחיים שלנו בסביבה היגיינית, בריאה ונינוחה.

 

אבל למה בעצם צריך מזרן נקי?

 בעידן המודרני, החשיבות הגבוהה של היגיינה בסביבה שלנו כבר מוטמעת עמוק בתוכנו, ופעמים רבות אנחנו לא חושבים בכלל על למה אנחנו רוצים לשמור על סביבה היגיינית.

כך גם במקרה של המזרן – אנו עשויים פשוט לשאוף שהוא יהיה נקי ונינוח לאור העובדה שאנו מבלים זמן כה רב בחברתו.

אבל אולי דווקא בגלל שכל כך קל להזניח את המזרן, חשוב להדגיש עד כמה הוא חשוב.

אין מדובר רק בזמנים הממושכים שאנו מבלים בסביבת המזרן, אלא בפעילות שאנו מבצעים בסביבתו – השינה.

השינה חיונית ביותר לתפקוד נכון של הגוף, ויש לה השפעה ישירה לא רק על הרעננות והערנות שלנו, אלא גם על הריכוז שלנו, הזיכרון שלנו, מצב הרוח שלנו, התיאבון שלנו ואפילו על הבריאות שלנו.

כך רבים משקיעים זמן וכסף כדי לבחור במזרן הטוב ביותר, שיספק להם את השינה האיכותית ביותר, אבל קל לשכוח שההיגיינה של המזרן גם היא משליכה באופן ישיר על איכות השינה, כאשר פגמים קלים וגדולים בה יכולים לפגום קשות במנוחה שלנו:

  • קרדית האבק: היצור הקטנטן שחי בביתנו אוהב לכלוך, אבק ובדים, וכך בלי שגרת ניקיון נכונה, הוא עשוי להשתקע במזרן שלנו – קרדית האבק היא אלרגן אשר גורם גם לאנשים שאינם סובלים מאלרגיות לאי נוחות, וזו יכולה לפגום בשינה שלנו באופן שיגרור השלכות רבות עבור זמן הערות שלנו.
  • ריחות: מזרנים שלא מנקים אותם באופן נכון עשויים לצבור די לכלוכים וחומרים כדי להתחיל להעלות שלל ריחות לא נעימים – גם אם אנו מתרגלים לריחות הללו, הם עדיין מרתיעים את הגוף שלנו, והוא עומד על המשמר במהלך הלילה באופן שלא מאפשר לו לקבל מנוחה ראויה.
  • בלאי: נוכל לרכוש את המזרן האורתופדי האיכותי ביותר, אך אם הוא יתחיל להתבלות, כל היתרונות הטמונים בו ייעלמו – לאורך זמן, היעדר טיפול במזרן יגרום ללכלוך להצטבר באופן כזה שכבר יתחיל לפגוע ממש במזרן, וכך יוביל לבלאי מהיר שלו.

ניקוי מזרן בקיטור

 עוד לפני הרכישה – לבחור מזרן שיהיה אפשר לנקות

 העיסוק בניקיון המזרן לא צריך להידחות רק לרגע בו הוא כבר מונח על המיטה שלנו ומשמש אותו, להפך, כדאי להתחשב בו כבר בזמן בחירת המזרן.

רבים נוטים לברור בין המזרנים השונים על פי האיכויות האורתופדיות שלהם בלבד, ועל אף החשיבות העליונה של האיכויות הללו, אסור להזניח גם את הפן ההיגייני של המזרן.

הפן ההיגייני מתבטא בשתי צורות.

ראשית, המזרן לרוב עשוי מחומרים טבעיים באופן חלקי או מלא, וכך הוא חשוף לחומרים אורגניים לא רצויים – לכן יש לדאוג שאופן העיבוד של המזרן יבטיח מזעור – אם לא מניעה לחלוטין – אפשרות של הצטברות חיידקים או בקטריות כלשהן.

שנית, המזרן מהווה לרוב מקשה אחת גדולה, וקל מאוד לייצר אותו באופן שלא יאפשר אוורור פנימי – זאת למרות שהאוורור של המזרן חשוב מאוד כדי לסלק ממנו שלל מפגעים, ובעיקרם את קרדית האבק הלא רצויה.

לכן יש להקדיש תשומת לב גם לפן ההיגייני בבחירת המזרן, וניתן לעשות זאת באמצעות הנקודות הבאות:

  • פתחי אוורור: יש לבחור במזרן הכולל בו פתחי אוורור, אשר יאפשרו אוורור פנימי של המזרן.
  • טיפול אנטי בקטריאלי: יש לוודא שהמזרן עבר טיפול אנטי בקטריאלי, שבמסגרתו מתבצע עיבוד למזרן אשר מסלק ממנו חומרים אורגניים שונים ואף מונע מהם – לפחות לזמן מה – להיקשר אליו שוב.

 טיפול נקודתי: הסרת כתמים

 לפני שאנו ניגשים לבחון כיצד לטפל במזרן באופן שגרתי, כדאי קודם כל לטפל בבעיות הבוערות יותר – הכתמים.

הכלל הראשון עם כתמים, במזרן כמו בכל רהיט ומשטח אחר, הוא לנקות אותם כמה שיותר מהר – ככל שנקדים לנקות את הכתם, כך נידרש באמצעי ניקיון פשוטים יותר ואגרסיביים פחות, אשר אין בהם סכנה לפגוע במזרן.

בנוסף לכך, ככל שנותיר לכתם יותר זמן לשכב בשאננות על המזרן, כך הוא ייספג בו עמוק יותר ויעודד שלל מפגעים לא רצויים להצטרף אליו ולהיטמע במזרן – אלו יתבטאו לבסוף בחיידקים, בקרדית האבק או בריחות לא נעימים.

עם השיטה הבאה נוכל לנקות את מרבית סוגי הכתמים:

  1. מכינים חומר ניקוי מלימון ומלח: מערבבים בקערת מים שני לימונים סחוטים ושתי כפות מלח כדי ליצור את חומר הניקוי – אם המזרן עשוי חומר סינתטי, ניתן להחליף את הלימון והמלח בחומץ טבעי אחר כלשהו.
  2. מנגבים את הכתם: משתמשים במטלית ספוגה בחומר הניקוי שייצרנו כדי לנגב את הכתם – יש להיזהר לא להרטיב את המזרן יותר מידי, כי אנו לא רוצים שהמים ייספגו בו, ויש לנקות באופן שלא יהיה אגרסיבי מדי כדי לא לפגוע במזרן.
  3. במקרי קיצון – סודה לשתייה: אם חומר הניקוי שייצרנו לא מספיק כדי לנקות את הכתם, ניצור חומר ניקוי שני כשנערבב כוס מים עם כף של סודה לשתייה וננקה באמצעותם את הכתם.
  4. ייבוש אקטיבי: לאחר הניקוי, נייבש ככל שנוכל את האזור באמצעות מטלית יבשה, וננסה לספוג כמה שיותר מהרטיבות.
  5. ייבוש פסיבי: לא נישאר שאננים, ונשאיר גם את המזרן לייבוש כדי להבטיח שלא יישארו בו כלל מים – מומלץ להעמיד את המזרן לאוורור ולתת כך ללחות להתייבש היטב.

 הטיפים שיצילו את המזרן שלכם: כל הדרכים לטיפול שגרתי במזרן

 ריחות רעים ניתן להפיג עם סודה לשתייה, ובאמצעות שאיבת אבק נוכל למזער את נוכחות הלכלוך על גבי המזרן – אך כאשר מדברים על טיפול שגרתי במזרן, מילת המפתח היא אוורור.

מרבית הבעיות ההיגייניות שיכולות להתקבל לאורך זמן במזרן הן תוצאה של היעדר אוורור שלו, כאשר המצעים המונחים עליו כולאים בתוכו את הלחות המופרשת מהגוף הישן שלנו וכך יוצרת כר פורה לקרדית האבק ולשלל מזיקים נוספים.

לכן, לפחות אחת לשבוע, עלינו להסיר את כל המצעים ולהתיר למזרן להתאוורר למספר שעות.

כדי להבטיח שהאוורור יהיה אפקטיבי באופן הטוב ביותר, מומלץ לא רק להסיר ממנו את המצעים, אלא ממש להעמיד את המזרן כך שיוכל להתאוורר היטב משני הצדדים שלו.

רק השילוב של המטלה הפשוטה הזאת בשגרה שלנו כבר מעלה אותנו על דרך המלך למזרן היגייני וידידותי יותר, ובאמצעות הטיפים הבאים נוכל להבטיח שהוא יהיה נקי ובריאותי ככל האפשר:

  • חשיפה לאור השמש: אור השמש פוגע בקרדית האבק, ולכן מומלץ לנצל את זמן האוורור של המזרן בכך שנאוורר אותו לאור השמש.
  • מצעים סינתטיים: למרות המשיכה העזה שלנו לחומרים טבעיים, דווקא במקרה של המזרן, מצעים סינתטיים עשויים להיות עדיפים – המצעים הטבעיים מהווים שטח מחייה יעיל עבור קרדית האבק ומזיקים אחרים, בעוד שמהמצעים הסינתטיים הם מתרחקים.
  • שכבת בד מגנה: באם איננו רוצים לישון באופן ישיר על מצעים סינתטיים, ניתן לנקוט באסטרטגיה אחרת – נצפה את המזרן בבד סינתטי כך שיהיה צמוד ומהודק למזרן, ועל גבי הבד הסינתטי נלביש את המצעים כרגיל.
  • הסרת ריחות רעים עם סודה לשתייה: אם המזרן סובל מריחות רעים, ניתן להפיג אותם עם סודה לשתייה – יש לפזר סודה לשתייה ישירות על גבי המזרן, להשרות אותה על גביו כשעתיים ולאחר מכן לשאוף אותה היטב באמצעות שואב אבק.
  • שאיבת אבק: לפחות פעם בשבועיים, מומלץ לשאוב אבק מהמזרן.
  • חומרי ניקוי ייעודיים: חומרי ניקוי נוספים שעשויים לעזור כנגד כתמים על המזרן הם מי חמצן ושלל סבונים ייעודיים – יש להימנע מחומרי ניקוי אגרסיביים מידי, וכלל אצבע יעיל הוא בדיקה האם חומר הניקוי יוצר בועות סבון.

בדיקת חומרי ניקוי: חומרי הגלם של המזרן עשויים להיות רגישים לחומרי ניקוי מסוימים, בין אם אלו חומרי ניקוי ייעודיים ובין אם אלו חומרים שאנו הכנו – מומלץ לבדוק כל חומר בפינת המזרן, ורק אם אנו רואים שהמזרן אינו מגיב באופן לא רצוי, להשתמש בחומרים מקצועיים יותר.